Paukščiai pasirodė turintys dvi žmogaus kojas ir avintys batus, medis pavirto į didelį inkilą ant vienos kojos, o arklys tapo skraidančiu vienaragiu. „Lietuvių liaudies sakmės turtingos mistiškų simbolių, stebuklingų daiktų bei gamtos motyvų – visa tai tapo svarbiais elementais kuriant iliustracijas. Visų sakmių iliustracijos yra asmeninė interpretacija, kuri leido laisvai ieškoti ryškių spalvinių sprendimų, kitokių formų ir jas deformuoti, jungti neįprastas detales su įprastais objektais“, – sako dizainerė Gabrielė Ugnė Petrauskaitė.

Kartu su kolega Zigmu Vagoniu jie pristato išskirtinai lietuvišką produktą – vaikams skirtą patalynę, skaras ir kilimus. Jų projektas „Nókts“ kalba apie tai, kaip pasitelkiant šiuolaikiškas dizaino priemones įdomiai ir vaizdžiai papasakoti lietuviškas sakmes.

„Šis dizaino projektas skirtas tiek vaikams, tiek suaugusiems. Pagrindinė mintis – miego ritualo kūrimas, vaikų ir tėvų santykio ryšio stiprinimas, bendros veiklos atradimas kartu. Ta veikla – skaitymas kartu su vaiku“, – kalba Gabrielė.

Komunikacinis dizaino projektas „Nókts“ įkvėpimo semiasi lietuvių mitologijoje, siekia puoselėti senąsias vertybes bei tradicijas, pritaikant technologijas šiuolaikiniam kontekstui. Iliustruotos sakmės veikia kartu su praturtintos realybės programa, kuri leidžia praplėsti pasakojimo ribas. Pavadinimas „Nókts“ yra kilęs iš Proto indoeuropiečių prokalbės ir reiškia naktį.

Nors atrodytų, kad Gabrielės ir Zigmo sukurti produktai yra visiškai paprasti, tačiau tai – klaidingas įspūdis, mat čia yra užkoduota labai svarbi žinutė. Kūrėjai, nagrinėdami sakmių aktualumą šiuolaikiniame kontekste, sako, jog jos padeda formuoti vaiko vertybes, pamoko gyvenimiškų situacijų, lavina vaizduotę, skatina kūrybiškumą, o svarbiausia – padeda suprasti pasaulį.

Kadangi šiuolaikinę jaunająją kartą sunku sudominti tradiciniais tautosakos kūriniais, ji atrodo nebeaktuali šiandienos gyvenime, atsirado poreikis rasti modernų būdą, galintį pateikti sakmes vaizdžia ir įdomia forma bei tokiu būdu sudominti šiuolaikinius vaikus.

„Projekte kuriamas šiuolaikinis sakmių pasakojimo atitikmuo, išlaikant idėją ir simbolinę reikšmę, tačiau viską perkeliant į modernų ir šiuolaikišką kontekstą. Sakmių simbolika ir reikšmė interpretuojama ir vaizduojama per šiuolaikiškų technologijų prizmę, sukuriant interaktyvų, perduodantį vertybes, gyvenimišką bei istorinę patirtį bei kuriantį artimą šeimos tarpusavio ryšį, įrankį. Tokia forma išlaikomi glaudūs tarpusavio santykiai, akcentuojami papročiai ir tradicijos. Tai būdas pasitelkiant šiuolaikiškas dizaino priemones, įdomiai ir vaizdžiai papasakoti lietuviškas sakmes“, – sako Gabrielė. 

Kaip sako patys kūrėjai, praturtintos realybės technologijos pagalba galima sukurti dinamiško, interaktyvaus skaitymo patirtį – vaiko susidomėjimas išauga dvigubai, kuomet jis gali klausytis ir stebėti su pasakojimu susijusius vaizdus. Interaktyvus skaitymas padeda ne tik gebėjimui išlaikyti vaiko dėmesį, bet ir lavina jo vaizduotę, didina susidomėjimą skaitymo procesu.

Patalynei sukurtos devynios iliustracijų kompozicijos bei papildomi iliustratyvūs elementai, o skaroms – trys skirtingos iliustracijų kompozicijos. Patalynės iliustracijų kūrybos proceso metu buvo išanalizuotos devynios sakmės pagal tris pasaulio medžio sferas – po tris sakmes apie dangaus, žemės, požemių karalystes.

„Projekte nemažą dėmesį skiriu dinaminėms iliustracijoms. Praplėčiau matymo ribas sukurdama kitą virtualią platformą, kurioje iliustracijos trumpam atgyja. Viso 12 judančių animacijų yra patalynėje ir skarose. Tai pavyko padaryti praturtintos realybės programos „Artivive“ pagalba.

Animacijos pratęsia statiškų iliustracijų istoriją, padeda ją papasakoti remiantis svarbiausiais įvykiais. Toks praturtintas istorijos sekimo būdas, kuriame kartu veikia ir jutimai, ir emocijos bei mąstymas, įgalina individą itin ryškiai ir vaizdžiai patirti ir išgyventi“, – pasakoja Gabrielė. 

Greta tradicinių ir suprantamų dalykų – vaiko kambariui skirtų patalynės ir kilimų – kūrėjai pristato ir skarą. Čia ji nėra tik galvos apdangalas, tačiau taip pat pasakoja istoriją. 

Lietuvos etninėje kultūroje skara – vienas puošniausių, gražiausių ir tautiškiausių elementų, rodančių etnokultūrinį tapatumą. Jos dėvėjimo raida Lietuvoje prasidėjo XIX a. ir tęsėsi maždaug iki XX a. vidurio. 

„Kuriant projektą „Nókts“ buvo svarbu atsižvelgti į šiuolaikinio konteksto poreikį. Visos skaros buvo kuriamos abejoms lytims. Ieškodama sąsajos ir jungties tarp vaikų ir tėvų ryšio stiprinimo, buvo priimtas sprendimas daryti skaras dviejų skirtingų dydžių, tačiau išlaikant tą pačią dekoratyvią iliustracijų kompoziciją. Praturtintos realybės principas padėjo sujungti dinamines animacijas su statiškomis iliustracijomis, esančiomis skaroje“, – sako Gabrielė. 

Projektą “Tech Arts kūrybinių industrijų inkubatorius” finansuoja Lietuvos Kultūros taryba.